Kundresan skapar strategiskt fokus och får rätt saker gjorda i vardagen
Välva arbetar tillsammans med ett fastighetsbolag som äger och förvaltar fastigheter i och omkring Stockholm. Med 60-talet fastigheter i Stockholmsområdet är de med och formar hållbara och attraktiva arbetsplatser för stockholmare runt om i staden.
Tillsammans har vi genomfört en kundresekartläggning, med syfte att öka förståelsen för hur det är att verka på arbetsplatsen för fastighetsbolagets kunder. Dessutom har vi arbetat fram strategiska nulägen för organisationen, så att vi hittar in i saker som går att göra här och nu som faktiskt blir värdefulla för kunderna. Det är kärnan i strategisk kunddriven förändring.
Tillsammans med ett tvärfunktionellt team har vi genomfört interna och externa intervjuer, analyserat fram en kundresa, kartlagt interna nulägen, prototypat lösningar på prioriterade problem, hittat in i riktning framåt och tillsammans med teamet format en konkret road map för den fortsatta kunddrivna utvecklingen.
Arbetet med kundresan och kundresekartläggningen har genomförts tillsammans med representanter från alla delar av verksamheten. Teamet var med och gjorde insamlingen, analysen, var med och tolkade vad insikterna innebär för organisationen och framförallt var med och formade vad som behöver göras.
När vi jobbar på det här sättet låser vi upp all den innovationskraft som alltid finns hos de personer som arbetar nära kunden i sitt dagliga arbete. Dels hittar vi snabbt in i redan existerande idéer och tankar om hur vi kan skapa en bättre kundupplevelse, men desto viktigare så får vi stor genomförandekraft i vardagen för de strategiska prioriteringar vi gemensamt gör utifrån kundresan. Just eftersom det är saker som är tillgängliga för teamen att agera på.