Strategisk riktning som skapar fokus för produktteamen
Tillsammans med ett av de stora skogsbolagen har vi arbetat fram en strategisk road map, tillika format en organisatorisk struktur, för den kraftiga tillväxt för digitala produkter som låg i den övergripande strategiska riktningen för bolaget.
Skogsbolaget har sedan länge legat i framkant när det kommer till digitala tjänster för skogsägare. Stora investeringar och en tydlig strategisk riktning har gjort att de befinner sig just där. Med ett produktteam som arbetade med ett gränssnitt mot slutkund. Vi hjälpte dem att kartlägga nuläget, och utifrån det tillsammans forma en balanserad riktning framåt.
Produktutveckling i komplexa organisationer
Rent konkret så började vi med att förstå nuläget genom strategiska kartläggningar som vi genomförde tillsammans med olika delar av verksamheten, för att med det som grund hitta in i gemensamma fokusområden som mötte den företagsövergripande strategin.
Det här handlar om att förstå risker och möjligheter såsom de ter sig för produktteamen, för att göra det arbetade vi med Estuarine mapping och kundresa. Utifrån den grunden arbetade vi tillsammans med produktchefer och produktägare fram en strategisk road map med stort fokus på vad som behöver hända i närtid i och omkring den digitala produkten. Men också löst länkat till de många mer långtida beroenden som fanns inom organisationen i stort.
Road map:en blir ett verktyg för teamen att förstärka de organisatoriska mönster som vi identifierat i kartläggningarna som de vill se mer av. Och dämpa de mönster som de vill se mindre av.
i den här typen av situationer, som handlar om en balans mellan komplexa sammanhang och ordnade sammanhang, så är möjlighet- och riskperspektivet användbart. Förutsatt att vi förstår verkligheten så som den ter sig för produktteamen. För riskerna för produktteamen är ofta strategiska möjligheter för ledningsgruppen. Och vice versa.
Och digital produktutveckling är alltid en del av en komplex dynamik, särskilt i de fall det finns en större organisation bakom som både kravställer och möjliggör produktorganisationen.
Nyfiken på hur vi kartlägger komplexa system – Kolla in vår utbildning inom product discovery